Search This Blog

mine! nuff

Tuesday, December 23, 2014

Seriously Super Delicious Vanilla Cupcakes


  Assalamualaikum dan salam sejahtera..

#throwback story.. kalau buat essay in English. kena guna past tense la ni..hihi..
Salah satu order dari pengantin.. cuppies.. ooo hoooo... saya sebenarnya memang jaranggg sangat nak buat cup cake..untuk customer.. saya mencari resipi yang terbaik..yang saya rasa memang sedap dan perlu la mengetest dulu kan.. bila dah test.. memang sedappp sangat kek ni.. moist..tidak muak..dan sodap...macam-macam kejadian la berlaku bila nak buat orang punye kan... satu adunan saya rasa tak puas hati hasil kejadiannya..saya buat yang lain.. yang saya tak puas hati tu..rupenya habiss jugak.. dan lepas dari buat kek ni untuk pengantin..alhamdulillah..banyak permintaan untuk kek ni... 
 
ini eksperimen vanilla cuppies.. my lil girl.. rasanya 3 biji cuppies sekali makan... saya variasikan dengan menambahkan filling dalam cuppies ni

kita semak resipi dulu..

Seriously Super Delicious Vanilla Cupcakes
by : ayunalisa
source: Azie Kitchen
Bahan bahan:
3/4 cawan  butter (6oz) - suhu bilik
3 biji telur - suhu bilik
2 1/2 cawan all purpose flour (saya guna tepung gandum)
1/2 sk garam
1 3/4 cawan gula kaster (kurangkan sedikit)
3 sk vanilla (boleh lebihkan)
1 1/4 cawan susu (saya guna buttermilk) 
2 1/2 sk baking powder
Cara cara:
Panaskan oven pada suhu 170C. 
Satukan dan ayak bersama tepung, garam dan baking powder.
Putar butter dengan kelajuan tinggi selama 30 saat. Masukkan gula dan putar sebati. Masukkan telur sambil terus diputar.
Masukkan tepung dan susu secara berselang seli dengan kelajuan perlahan. Kacau sebati.
Tuangkan adunan ke dalam cawan kertas 2/3 penuh dan bakar selama 15-18 minit sehingga kekuningan atau sehingga masak.
Sejukkan dalam 15 minit sebelum dikeluarkan dari loyang. Bila telah sejuk sepenuhnya, bolehlah dihias dengan frosting..yang kali ni saya guna buttercream.. dan ada yang saya guna cream cheese frosting.. dan makan tanpa ade frosting pun dah sodappp....
sebelum didekorasikan.. ( wah..BM ku)

simple decoration. saya guna buttercream..

No comments: