Search This Blog

mine! nuff

Sunday, November 7, 2010

puding karamel



puding ni dh lma dh wt..tp x update je n3 ku ini..as per requested by mr hubby..aku pn cr2 le bhn2 n respi2 trbaik n mudah nk wt puding..almaklumlah..umah ku blm ade kukusan..hehe..lps wt puding ni..br aku oder ng n bondaku..sb xde kukusan ni..aku tnye la akak aku yg pakar masak2 ni..kak rosaliza..so..dia bg cadangan ltk dlm kuali..msk air ckt..pastu tutup ngn tutup periuk..pastultk la bnda yg nk dikukus..ade lg probs lain..umah aku mane ade loyang..haha..mysis said..gna je priuk..dh setel sume..kung kang2 kt dapur..dh time nk kukus..aku wt mcm akak aku ckp..stgh jam..ish..dok cair lg puding aku ni..awat ni?tgk2..air dlm kuali udah kering..aku pn..tmbah2 la air..sampaila puding aku keras elok..huhu..akhirnya..bjaya jgk...ni respi yg aku gna..

Bahan-bahan ( saiz:16 cm )

  • 400cc(400ml) susu segar/susu cair
  • 5 sudu besar gula halus
  • 3 biji telur- pada suhu bilik
  • 2 biji telur kuning-pada suhu bilik
  • 2-3 titik esen vanila
  • [ KARaMEL ]
  • 5 sudu besar gula
  • 2 sudu besar air

Cara-cara

  1. Sediakan karamel: Masukkan gula ke dalam periuk dengan 1 sudu besar air. Masak di atas api sederhana. Bila nampak sedikit perang, masukkan 1 sudu lagi air. Masaklah sehingga perang. Tuang ke dalam loyang. Ketepikan.
  2. Masukkan telur dan kuning telur ke dalam mangkuk. Sambil dikacau masukkan gula sedikit demi sedikit. Kacau dengan perlahan sehingga sebati. Jangan biarkan berbuih.
  3. Dalam periuk lain masukkan susu dan esen vanila. Panaskan sehingga 60 degree. Jangan sampai mendidih.
  4. Dengan susu yang masih panas lagi, masukkan sikit demi sedikit susu ke dalam telur tadi. Kacau sehingga sebati. Tuang ke dalam loyang yang ada karamel tadi.
  5. Tutupkan loyang dengan 2 lapis aluminium foil. Kukus dengan api sederhana selama 30 minit
  6. Atau boleh juga dibakar di dalam oven. Tapi perlulah diletakkkan air suam ke dalam dulang pembakar. Bakar selama 40-45 minit pada suhu 150 degree.
  7. Bila dah masak. Jangan buka aluminium foil. Biarkan 5 minit. Kemudian bolehlah dibuka.
  8. Bila sejuk bolehlah disimpan dalam peti ais

4 comments:

lina_pg said...

cantik jerr karamel tu..kaler gela,kakna takut sket nk wat gelap2 gitew takut terrrpahit

ayunalisa said...

hik3..terrpahit pn sket..gna priuk sma..gulanya trs hangus je dlm tu..

Kak Rosaliza said...

salam..dapat gak tgk puding tu...agaknya ayu tak alis periuk dari dapur kut...kalo gula nak semua cair pas tu alihkan periuk ok je jadi krimer dia tu

ayunalisa said...

dh alih dh..mayb trtlama ckt ats dapur..smlm ade wt puding lain lk..guna kukusan baru lk..hik3..x pahit dh..