Search This Blog

mine! nuff

Monday, October 17, 2011

puding roti marble..

assalamualaikum dan salam siaran...
versi merajin kan diri...baru sempat upload gambar..
bila tengok roti nak expired tu.. terus search resipi puding roti..lama dah berkenan ngan puding roti marble..jln2 umh kak lina, kak rosa, kak hasue n geng blogger yg lain..ramai dh mncoba resipi ni..yg tuan nya dolu2 ade kt jepun..bla balik malaysia ni..kak hana menyepikan diri..sibuk barangkali.. :)
jumpe tutorial nk memarblekan puding ni kt blog kak hasue..ape lg pg ni trs je mempraktikkan nye dgn mengopi peskan resipi dr blog kak lina pg...thanx to all...

cekidout resipi nya.. :

PUDING ROTI MARBLE
by : ayunalisa
kopi pes dr : kak lina pg
Bahan-bahan ( satu loyang )
  • 4 keping roti
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 170ml susu cair
  • 8gram serbuk agar2 (sy gn agar2 10g)
  • 1/2 cawan gula - bleh kurangkn
  • 2 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
  • 31/2 cawan air (4cawan)
  • 2 sudu besar serbuk koko (bleh juga guna choc emulco)- ayu guna sirap ros..serbuk koko dh abes stok

Cara-cara

  1. Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
  2. Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
  3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. matikan api.
  4. Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. kacau cepat2 dan sebati hingga serbuk koko tidak berketul2!
  5. Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. ulang hingga habis! ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.
  6. Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam. Enak dmakan ketika sejuk!


saje nak guna acuan jagung ni..nak merasmikan la ni..ini adunan yang lebih dari loyang..jagung kaler pinky2..hehe..


yang ni dalam loyang..abaikan yang cemomot tu..hihi


yang ni yang dah potong..dari loyang..nak tunjuk ni..dah jadi ke marble nya ni akak2 cayang semua?

ini yang dah dipotong-potong..alahai kuat lak jadinya flash kamera ni...lupe nak edit lak tadi..

10 comments:

EmbunRosaliza said...

assalam ayu, menjadi dh tu marble , akk pn sememeh je . sedapnya mkn sejuk2

ayunalisa said...

w'salam..
hehe..tq2..first try ni.. leh wt pulok la pasni.. :)

fieda said...

alamak...sedapnya..

ayunalisa said...

fieda :: boleh try wat ye..mudah dan sedap.. hihi

miss oat said...

nyum2..cam sedap jh tgk 2..tgk pn sedap dh..sejuk rsa tekak...hik3

ayunalisa said...

miss oat :: blh try wt la pasni..mudah je ni...hihi

miss oat said...

nk try make dulu pah2 bru nk try wt...hak3

ayunalisa said...

lorr..mis oat nih..ingtkn sape la..hik3..nk try buleh2..kna tggu la..klu dang wt gk..hihi..

lina_pg said...

menjadi dah marble tuh..tp kalau marbe baik ayu gn loyang bese tuh 4segi@bulat.Kalau gn yg ada bentuk nnt xdpt belang2.

pstt..nnt bleh wat kat umah bonda lak puding ni.Bg kakak2 mu ghase hehehe

ayunalisa said...

kak lina :: heh..dh jd buleh la..nk rase..hik3..blh2..dah wt guna loyang dh..yg jagung ni sj je tu..yg xmuat loyang..