Search This Blog

mine! nuff

Sunday, October 16, 2011

ikan bakar tempoyak

assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua..
ikan bakar tempoyak ni idea asal dr CC skul ayunalisa..thanx ya kak ani..mmg mabeles rasenye.. ni yg kedua kali aku wt ikan ni..resipinya cukup mudah skali..

Ikan Bakar Tempoyak
by : ayunalisa.blogspot.com

Bahan2
ikan- ayu guna ikan kembung je..leh je gna ikan sg @ikan pape yg korang suka
tempoyak secukupnya
cili padi - nk pedas letak lebih..
sdikit garam
serbuk kunyit - optional..nk boh blh..xmo pn blh
daun pisang ke, daun kunyit ke, aluminium foil- ( tak nak bg semua bhn td terkeluar ms bako.. )

cara2
1. bersihkan ikan dan kelar ( kelar nk bg rasa tempoyak sekata nnt)
2. lumur ikan dengan sdikit garam n kunyit. (kalau tempoyak dh masin, xpyh letak garam
3. tumbuk tempoyak dan cili padi.. ( kalau guna kunyit hidup,leh tumbuk skali
4. lumur tempoyak n cili padi yg dah ditumbuk pada ikan..
5. tutup ikan dengan daun pisang @ daun kunyit @ aluminium foil-guna daun2 tambah lg aroma dia..
6. bakar ikan sehingga masak- jap je bako ikan ni..
7. siap.. selamat mencuba

9 comments:

EmbunRosaliza said...

Assalam ayu, mesti sedap rasa mcm mkn ikan ngan sambal tempoyak agaknya, tapi lagi best turun air ikn masa bkr tu, nak cuba takdak poyok lak

lina_pg said...

dap2 tuh..ikan bako tempoyak.kalau kakna tahu mkn ikan bakaq kat Teluk Tempoyak jer wakaka..

Adry@Daun said...

As salam ayu,
Nk buat resepi ni rasanya agak pyh sbb kat sini abe blm jumpa tempoyak lagi... Yg buat pn tak penah, yg org jual pn takdak. Duk kat tmpt org ni mcm2 yg kita rasa miss..huhu..

alla said...

mcm ala2 ikan percik plk..hehe

ayunalisa said...

kak rosa >>> w'alaikumussalam.. mmg dap2 pon..
ade la rs mcm ikn cicah smbl tmpoyak...tp tang air ikan kua time bako tuh..mengebest kan lg..hihi

ayunalisa said...

kak lina ;; kna cr tempoyak la tuh.. ikan bako kt tluk tempoyak tu xde ikan bako tempoyak..hik3..

ayunalisa said...

en daun '';; w'alaikumussalam..
oh..durian pn susah gk ke kt sana..? nnt musim durian, bli wt tempoyak la..hik3..nnt leh la wt resipi yg guna tempoyak ni.. :)

ayunalisa said...

alla;;"" kaler je tu cam ikan percik..rasa nye cam ikan tempoyak..hihi

amalina mohayidin said...

Meleleh ayaq liuqqq..nak buat harini jap lg..tq share resipi :)
Follow saya disini http://amalinamohayidin.blogspot.com