Search This Blog

mine! nuff

Friday, September 23, 2011

roti puri...



assalamualaikum..salam sejahtera...salam hari jumaat..kat bumi klate ni cuti hujung minggu..
rasa mcm lama x update n3 baru..menu bekpes kami pagi ni.. "Roti Puri". dah lama sebenarnya aku dok usha2 nk wt roti puri ni..jln2 umh kak linapg n kak rosa...jumpa la resipi ni..wah..mabeles rasenya..aku dh pnh mkn kt umh kak rosa msa aku kt sana dulu..ni ngn air tangan sdri lk...my larling, alisha n damia pn mkn gk.hihi..aku cicah ngn sardin je..
ini resipinya...

Roti Puri
Resipi asal :yatiezaini@myR
kongsi bersama : ayunalisa, kak rosa n linapg

Bahan-bahan ( 12 biji )

  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil yis mauripan
  • 1/2 sudu kecil garam *
  • 3 sudu makan minyak masak *
  • 2 sudu makan gula * (blh kurangkn jika x suka manis)
  • 175ml air panas *
  • 40-50ml air
  • Minyak utk menggoreng

Cara-cara

  1. satukan bahan bertanda (*) n panaskan .. kacau sehingga gula hancur n tutup api .
  2. satukan tepung dan yis .. gaulkan
  3. no.1 dimasukkn kedlm no.2 , dan digaul dgn mgunakn garfu sehingga bercampur sahaja
  4. dgn mgunakn tangan, gaul adunan sehingga menjadi seperti serbok roti / ~ breadcrumb ~
  5. tambahkn air sedikit2 dan adun sehingga x melekat kat tgn n mjadi doh
  6. perap doh 30min .. pastu blhler dibahagikn doh pd 12 bhgian bulat yg kecil
  7. canai doh nipis cam karipap / duit 50 sen
  8. siap utk digoreng .....goreng sebijik sebijik ok ...
** nk kasi gelembung2 tomei2 tu..gunakan api kecil/sedrhana..
**masa mggoreng..siram2 kan dengan minyak dalam kuali tu..dh gelembung barulh diterbalikkan...

roti puri ku ini..ada pelbagai rupe bentuk.. aku xde canai2 pn..main agak2 je...tp yg pasti sodaaappp...leh wt lg..

6 comments:

EmbunRosaliza said...

cicah ngan sardin mesti sedap, akk selalu cicah ngan sambal ikan bilis je, bdk2 ni pun mn gitu je..suka kan bila bdk kecil 2 org tu mkn juga, semagat sikit nak msk2

ayunalisa said...

hehe..sardin mudah2 xmasak2 pn..wt mcm sandwic.. 2 la psl..ingt xleh abis..skali hadap je..abisss...

Adry@Daun said...

ni mesti copy cat dr kak rosa ni.. Ni tnya soalan cepuput... puri tu ape kebende??

lina_pg said...

sedap kan roti puri, mkn pun kenyang.Lagi seronok kalau suma suka.Kena gentel bulat2, pastu br canai stat dr yg first bulat2 tuh.Goreng pun yg first bulat n first gelek.Baru kejadian kembong tu elok ..Begitulah adanya hehehe

ayunalisa said...

@adry :: copy dr tpt lain nih..hik3... haha..ayu pom xtau ape itu puri...

ayunalisa said...

@@ loina pg :: ayu xgentel2 pon..trs cedok ngn sudi ni..xde canai2..xnyempat nk makn..lapor..hik3.. tu yg bntuk plbagai tu