Search This Blog

mine! nuff

Saturday, September 24, 2011

ikan patin masak tempoyak


assalamualaikum dan salam satu malaysia..hehe..puan blog ni rajin mgentri lk hari2 mggu cam gini.. ini resipi lunch semalam... nk post semalam..dh ade tayang menu bekpes.. ssebenarnya dh lama nak try wt sdri ikan patin masak tempoyak ni..tgk resipi ms tgh pantang kt damia..meluap2 rasa nk wt tu..hihi..so smlm br trcapai hasrat di hati..puas hati sgt2... jom tgk resipi..utk rujukan ku utk masa depan lk..

IKAN PATIN MASAK TEMPOYAK
resipi asal : melurputih
oleh :ayunalisa..

Bahan-bahan ( 2 org mkn )

  • 1 ekor ikan patin (dipotong selebar 2 jari) ***nak guna ayam pun boleh***
  • 10 tangkai cili api (kalu nk pedas bley lebihkan cilinyer)- aku guna cili kering
  • 3 sudu besar tempoyak (kalu nk pekat tambah lg)
  • daun kesum dan bunga kantan
  • asam keping (bile perlu sahaja)
  • 1 inci kunyit hidup

Cara-cara

  1. basuh ikan patin sehingga bersih dan rendam 5 minit dlm air asam jawa (nk buang hanyir ikan je)..
  2. cili api dimesin bersama kunyit hidup dan tempoyak..kemudian masukkan dlm periuk tambah kan 2 cawan air..masukkan ikan patin dan masak atas dapur ngan api yg sedang2 jer..
  3. bila sudah mendidih masukkan garam n perasa (cukup rasa)..bile sudah cukup masam tak perlu masukkan asam keping (sebab tempoyak dah cukup rs masamnyer)... **kalu tak rs masamnyer br letak asam keping**
  4. last sekali masukkan daun kesum dan bunga kantan..biar mendidih selama 5 minit dan boleh dihidangkan.. **sedap dimkn bersama ulam-ulaman**


6 comments:

EmbunRosaliza said...

Assala akk pun suka sangat ngan patin tempoyak cenggini, tapi a.ngan x suka pulak, eh betul2 tak boh bawang ke tu

lina_pg said...

sedap ni ikan patin msk tempoyak...tp la ni stok tempoyak tadak la

ayunalisa said...

@ kak rosa >> wassalam... xsuka lk ek a.ngah.. a a..mmg btol2 x boh bwg.. tp wt xpdas mn la ni..kot alisha nk mkn..klu lg pdas..fuhh..lg daappp.hihi

ayunalisa said...

@kak lina>> stok umh ayu pn abis gk..g pasar lambok smlm..trs cr bhn wt patin..skali tmpoyak..

ezzyra said...

sdapnya...smpan utk aku...nk buat dinner mlm ni...lunch td dh mkn..

ayunalisa said...

@ezzyra >> ni menu smlm la adikku..dh abis dh ponn.. ari ni gulai daging lk..