Search This Blog

mine! nuff

Friday, March 18, 2011

ikan arapaima

salam..petang td p kt tapak projek ikan keli..sj nk kongsi ckt..ade ikan arapaima..gambo blur2 ckt..sb gelap la dlm kolam dia..hehe..aku x edit pn gmbar ni..

nmpk x ikn ni..ade 2 ekor..mayb jantan n betina kot.

yg ni clear ckt kot...korang nmpak x?

ade ckt info psl ikan ni...

arapaima, pirarucu, atau paiche (Arapaima gigas) adalah jenis ikan air tawar terbesar di dunia yang berasal dari perairan daerah tropis Amerika Selatan. Ikan Arapaima dapat tumbuh maksima sepanjang 3 meter dan berat 200 kilogram..

Syarat Hidup

pH: 6.7 (5.8 -7.2)

GH: 8 (2 -12) (skala Jerman)

Temperatur: 24 - 30 °C

Panjang Maksimum: 450 cm

Pakan: pakan hidup

Reproduksi: egg layer - mouthbrooder

Cahaya: terang tanpa sinar matahari

Temperamen: tidak direkomendasikan untuk pemula

Zone Renang: atas

Set up Akuarium: akuarium dengan bebatuan, tanaman dan kayu-kayuan.

Arapaima memilki "lidah" sepanjang lebih kurang 15 cm pada saat dewasa dan bertulang, permukaannya kasar dan sering digunakan oleh penduduk setempat sabagai "amplas" atau kikir untuk menghaluskan permukaan kayu.

Pada saat air di lingkungan ikan ini menyusut, dan kadar oksigen menurun, arapaima akan menghirup udara langsung dari atomosfera. Dan apabila air dilingkungannya kering, ia akan menggulungkan diri membentuk bola, dan membenamkan diri dalam lubang sampai air kembali datang.

6 comments:

Kak Rosaliza said...

nmpk cam ikn haruan

HaSue said...

beso tak ikan nih?tp sisiknya tu mmg nampak cam beso jek..hehe

ayunalisa said...

kak rosa>> hehe..mcm ikan haruan ek..

ayunalisa said...

hasue>> besar sgt ikan ni..nk close up lg..asyik dok berenang2 je dia..nyorok dr lensa kamera..hik3

Adry@Daun said...

Arapaima gigas adlh ikn air twr yg tbesar. Ia berasal dr Sg Amazon dn mmpu mbesar sehingga sebesar bas express.

ayunalisa said...

ikan ni dlu pnah heboh msuk brita ada org lepas dlm tasik knyir tganu.kaki pncing msti takut kot ikn ni blh mkn org