Search This Blog

mine! nuff

Monday, March 28, 2011

tempe ikan bilis

salam siaran..bertemu kembali dalam rancangan masak memasak..sekembali aku di bumi gua bertuah ini..aku kna memulakan tugas ku..masak memasak..cian en hubby..asyik mkn sardin je time aku dlm pantang..ni mai awl 1 mggu dr trkh aku stat keje...melalut lk..

hubby beli tempe...lama dh xjumpe tempe ni sjk dok klate ni..aku pn wt mdh2 je la..tempe ikan bilis..dh slalu gk wt..sj try cr dlm myr..ade la..so..aku pn wt la..dh tkr la ckt respi asal dia dr dagang..mtk c n p ye..

Bahan-bahan ( 5 orang )

  • 5 keping tempe segar
  • Ikan bilis (setengah untuk digoreng dan sedikit lagi untuk ditumbuk mentah)
  • Bawang merah 5 biji
  • Bawang putih 2 biji
  • 2 sudu kecil cili giling
  • Gula sedikit
  • 1 biji asam limau kasturi( tukar ngn limau nipis)
  • 1 biji bawang besar mayang kasar( x ltk pn..dh abis bwg..huhu)
  • Sedikit perencah ayam maggi( aku tkr ngn oyster ckt..hehe)

Cara-cara

  1. Tempe dipotong nipis,kecil dan goreng garing
  2. Ikan bilis digoreng garing
  3. Tumbuk halus bawang merah, bawang putih dan ikan bilis mentah
  4. Panaskan kuali masukkan minyak sedikit
  5. Masukkan bahan tumbuk tadi goreng sampai naik bau dan masukkan cili giling tadi
  6. Bila sudah naik bau masukkan sedikit air dan perah asam limau kacau sampai agak pekat kemudian masukkan gula dan serbuk perencah ayam maggi
  7. Akhir sekali masukkan tempe goreng, ikan bilis dan bawang mayang tadi kacau-kacau sehingga bawang tadi layu
  8. Angkat dan hidangkan panas-panas bersama nasi putih

inilah hasil nye..alisha pn mkn la..hehe.




rangup2 je semua..yummy2..sape suke mkn tempe..sila la amek ckt sorang...hehe



2 comments:

ezy azira said...

lmanya x mkn tempe cm 2...dulu ko penah buat masa kt n9 kan..

ayunalisa said...

a a..kt n9 mmg mudah nk cr tempe..cni xde...huhu..