Search This Blog

mine! nuff

Saturday, March 19, 2011

pelangi

Engkau tiba bagaikan pelangi
Tak bercahya namun kau berseri
Tapi cukup menghiburkan
Hati ini

Seharian waktu bersamamu
Tak terasa saat yang berlalu
Bagai pelangi petang kau kan pasti
Pergi jua...

intro ngn lagu kt..heheh.dh lama dh gambo ni dlm nset aku..hr ni rs nk 'tunjuk' la dlm umahku ni..gambo blur2 la..al maklum la..amek gambo guna nset je..nk guna kamera..lmbt lk..ye la..nset ni sntiasa ade kt tgn..nmpk bnda mnarik..leh trs capture..ye tak?

pelangi..ade tujuh warne..
merah, jingga, kuning, hijau, biru, indigo dan ungu.

Pelangi merupakan fenomena optik dan meteorologi yang menghasilkan spektrum cahaya (hampir) selanjar di langit apabila matahari bersinar semasa hujan turun. Ia merupakan satu lengkung yang berwarna-warni dengan warna merah di lengkung paling luar dan ungu di lengkung paling dalam. Mengikut urutan, warnanya ialah merah, jingga, kuning, hijau, biru, indigo dan ungu.

Pelangi dihasilkan apabila cahaya terbias melalui titik air di udara. Sebab itulah pelangi selalu dapat dilihat selepas hujan. Ia berbentuk melengkung (bulat) kerana titisan air di udara berbentuk bulat/sfera. Namun biasanya bahagian bawah pelangi itu "terlindung" oleh bumi. Fenomena pelangi ini juga boleh dilihat dengan membelakangi matahari dan menyembur air pada hari yang cerah.





ade model skali..alisha n abahnya..ni kt area umh aku..ptg tu hjn pnas..wah..chantekya pelangi petang ni..

gambar ats ni..masa aku on da way nk blk kampung..dlm keta la ni..



4 comments:

Kak Rosaliza said...

teringat kat arwah sudirman bila nyanyi lagu pelangi ni...

cantik n indahnya ciptaan illahi

ayunalisa said...

2 la..lgu2 dia semua best..mnyentuh hati..
subhanallah..indah ciptaanNya

HaSue said...

cantiknya pelangi tu..nampak jelas.. mmg ada masanya cam double tu kan..kdg2 satu tu mmg pudar sikit...hehe..suka tengok!

ayunalisa said...

hasue>>itula..suka tgk plangi..colorful.org2 tua ckp..jgn tnjuk plangi..nnt kudung jari..hehe..