Search This Blog

mine! nuff

Tuesday, April 5, 2011

PuDing Rot! ....

Assalamualaikum w.bt..
Sudah lama ku tidak bersiaran..line tenet soooooooooo slow kt cni..huhu..Bertemu kembali kita dalam rancangan masak-memasak bersama ayunalisa..Sudah lama tidak kusiarkan pasal masakan.. Siar yang dh basi je..2 ari lps dh wt puding susu kastard..Tp tak disiarkan je untuk tayangan umum.. Hubby nk mkn puding tu..Dh ade dh dlm blog ni ari tu.. Hari ni lk..mari kita wt puding roti.. Td.. bawak Damia ke klinik.. Cian dia..batuk2 . Dh blk dr klinik,en hubby singgah kedai jp.. Beli barang.. ( Aku dok dlm keta je la.. )Sudah kukatakan niatku nk wt puding.. Aku ada cakap kt dia..nk wat puding roti..ckp lbh kurang je..tgk2 dah lengkap bahan2 yang aku nak..pandai larling aku ni....hehe..(puji hubby sdri lk... klu bkn aku nk puji..sape lg..ye x) Panjang lebar lk citernya..hehe.. Kita tengok bahan2 dan cara nk wt ye..aku amek dr blog my sis, linapg n ezzyra..n respi asal dr Hana..mtk izin tempek ye..
Bahan-bahan • 4 keping roti
• 2 biji telur • 1/2 cawan susu pekat
• 1 tin susu cair 170ml (1cawan arcopal)
• 8gram serbuk agar2 (agar2 tajaan linapg)• 1/2 cawan gula - bleh kurangkn
• 2 sudu besar butter/marjerin (cairkan) • 31/2 cawan air (4cawan)
Cara-cara
1. Didihkan air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
2. Blend roti,telur,susu pekat n susu cair. Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td. 3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai agak2 pekat. 4. Tuang dalam acuan. Bleh la letak pewarna apa2 kat atas tuh dan lorek2kan dgn lidi.
5. Masukkan peti ais beberapa jam sebelum mkn...dah siap...
6. SeLaMat MeNcUbe....


haha..sogan tgk corak aku wt ni..x kretip langsung..sogan den nk tunjuk kt semua..tp tunjuk gk la..hihi..


ini lg satu corak yg ntah ape2 ntah..hehe..xpela kn..jnji sodap dimakan..hehe


hasil yang telah dipotong2..hubby aku yg susun ni..hik3..


6 comments:

ezzyra said...

byknya buat...buat knduri ke ape ni?hehe..lma dh x mkn puding ni..

ayunalisa said...

haha..a a..wt kenduri..bg kt mek alisha yg dlm mangkuk..

lina_pg said...

gasak la kan corak camana keras tgn tu..janji sodap hehehe

Adry@Daun said...

Corak yg kedua tu, bunga ros kacuk dgn bunga tulip..haha..

ayunalisa said...

linapg>>ahaks..ye btol..klu ore tgk..malu den..tp jnji rs sodap..

ayunalisa said...

adry>>haha..mmg nk wt munge..tp xtau jd munge ape..ntah ape2 ntah..dh slmt masuk dlm mulut mek n family dah..hik3