Search This Blog

mine! nuff

Friday, April 8, 2011

ikan goreng berempah

salam sejahtera.... sbnrnya dh lama wt yg ni..tp xsmpt nkk upload gambar n tenet pn slow sgt2..aku simpan je la dlu wt pekasam..hehe..sempoi je masak2 nye..ni resepinya..aku cnp dr myr n blog haSue

Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 4 ekor ikan - apa2 ikan yang sesuai dgoreng
  • 5cm kunyit hidup
  • 6 ulas bawang putih
  • 1cm halia
  • sebatang serai - *optional
  • garam

Cara-cara

  1. Siang ikan cuci bersih. kelar bahagian badan tak putus.
  2. Tumbuk kunyit hidup,bawang putih,halia,serai dan jug a garam hingga agak2 lumat.
  3. Gaulkan ngan ikan tadi. perap lebih kurang seja m atau lebih.
  4. Goreng dengan minyak yang panas hingga garing tapi jgn smpi geseng@hangus!. angkat. lebihan rempah2 td jgn buang. toskan dan taburkan ke atas ikan.
  5. Sedap makan ngan nasi putih panas.
  6. SeLaMaT MenCubE!
  7. sebenarnya segan nk tayang ikan ku ini..tp xpela,,kta pakat gelak ramai2 la..hehe

6 comments:

ezzyra said...

dtg tolong gelak...heheh...rpa x penting...asalkan sedap...sume jlan..hehe

Kak Rosaliza said...

kekkekekkekakakkahahhhaha golek2 akk akk gelak, mula tu ok, tak gelak pun bila tuan blog kata pakat gelak ramai2, tu yg seronok tu..

Janji sedap dimulut n kenyang mkn ok la, ikan tu agak buruk n kurang kesegarannya sbb tu nampk gitu..ok je tu

lina_pg said...

kalau ikan goreng berempah mmg cenggitu rupa parasnya..kalau garing mesti terentung sket..tp mmg sedap..

ayunalisa said...

egie>> haha..mmg buruk rupe pn..mkn abis licin gk..hehe

ayunalisa said...

kak rosa>>hehe..tuan punye wt pn dok bantai gelak gk ni..mm..ike mmg xbape nk segar la kt bumi gua ni klu x p bli ari jumaat gk..

ayunalisa said...

linapg@@hehe..2 la..mmg ala2 itam pn..kasi rangup2 la br lg best makan..hehe