Search This Blog

mine! nuff

Thursday, December 25, 2014

ikan talapia masak lemak cili padi versi ayunalisa

Assalamualaikum dan salam siaran..

sebelum saya bertukar.. my laling pernah cakap ada satu kedai ni.memang sedap sangat ikan tilapia..orang memang selalu penuh...kena menunggu lama..tapi orang tetap ramai.. aiii..dalam hati..kena pergi jugak ni,,tapi.. saya dah tukar,,,masih belum berkesempatan ke kedai tersebut.setiap kali nak ke sana..kedai tutup..takde rezeki..
Tapi.. lepas dah dapat tukar.. masa cuti..kami anak beranak datangke tempat suami ni.. mungkin rezeki kami kali ni..dapat la merasa ikan tilapia ni.. oohooo..memang ramai orang..dan memang lama menunggu..sejam juga menunggu.. so, nak tau la kan..kesedapan ikan ni..walaupun lama menunggu..orang tak berganjak..fuuuh..memang sedappp... anak2 pun makan banyak..Setiap kali kami datang ke Gua Musang ni... pasti anakku Damia akan minta abahnya ke sini... "Abah, Mia nak makan ikan kat kolam"..
panjangggg alkisah nya...
dalam bulan puasa hari tu.. my laling minta saya buatkan ikan talapia macam yang saya makan kat kedai tu...  saya ingatkan semula segala rasa yang ada dalam ikan tu.. so..terhasillah... sebenarnya..tak tau nak bagi nama ape masakan ni.. saya pun main campak-campak je semua bahan... hubby cakap..sodappp..rasa dah sama dengan yang kedai tu.. dan kebetulan hari tu masak untuk my father in law.. abah tak pernah makan ikan tilapia dengan cara masak gini.. kata abah.. sedappp.. dan bila tengok ikan tilapia.. abah akan sebut.. "sedap ikan yang kak yu masak hari tu..abah makan habisss".. alhamdulillah..

ini gambar yang buat kali kedua..daun kesom tak banyak.cili pun dikurangkan


IKAN TILAPIA MASAK LEMAK CILIPADI VERSI AYUNALISA
by ; ayunalisa
credit to..restoren selera tepi kolam, gua musang (promot..promot.. )

Bahan-bahan
2 ekor ikan talapia ( saya potong dua ) bersihkan dan rendam dgn air asam jawa

bahan tumbuk
seinci kunyit hidup ( saya tengok warna kuah tu..dah cantik kuningnya..ok..tak kuning..boleh tambah
3 ulas bawang merah
7 biji cili padi ( nak pedas atau tak boleh tambah /kurangkan )

2- 3 batang serai dititik
daun kesom
asam keping
BAHAN-BAHAN: 5 ekor ikan talapia merah 4-5 cawan santan 1 batang serai saiz besar - dititk 1-2 keping asam keping BAHAN DITUMBUK LUMAT : 10 biji cili api 3cm kunyit hidup garam secukup rasa CARA MEMASAK : Satukan santan dengan semua bahan tumbuk , asam keping serta serai ke dalam periuk dan masak sampai kuah mendidih. Kacau kuah santan supaya tak pecah lemak . Kalau tak cukup kuah boleh ditambah santan lagi. Kemudian masukkan ikan talapia yang sudah dibersihkan dan dipotong 2 , masukkan garam secukup rasa dan biarkan kuah mendidih . Bila ikan sudah bertukar warna dan masak boleh la ditutup api dapur.

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win
santan ( saya beli santan satu plastik kecil..rm 2.30 )
garam dan gula secukup rasa

CARA-CARA
* Satukan santan dengan semua bahan tumbuk tadi bersama dengan serai dan daun kesom. Masak sehingga kuah mendidih. Jangan lupa masukkan asam keping.Kacau kuah santan supaya tidak pecah minyak.

* Lepas tu, masukkan ikan tilapia.. garam dan gula secukup rasa.. dan biarkan mendidih.. bila ikan dah bertukar warna dan masak..bolehla ditutup api..

* Hidang dan makan..

ini yang kedai tu punya


ini suasana restoren tepi kolam

BAHAN-BAHAN: 5 ekor ikan talapia merah 4-5 cawan santan 1 batang serai saiz besar - dititk 1-2 keping asam keping BAHAN DITUMBUK LUMAT : 10 biji cili api 3cm kunyit hidup garam secukup rasa CARA MEMASAK : Satukan santan dengan semua bahan tumbuk , asam keping serta serai ke dalam periuk dan masak sampai kuah mendidih. Kacau kuah santan supaya tak pecah lemak . Kalau tak cukup kuah boleh ditambah santan lagi. Kemudian masukkan ikan talapia yang sudah dibersihkan dan dipotong 2 , masukkan garam secukup rasa dan biarkan kuah mendidih . Bila ikan sudah bertukar warna dan masak boleh la ditutup api dapur.

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win
BAHAN-BAHAN: 5 ekor ikan talapia merah 4-5 cawan santan 1 batang serai saiz besar - dititk 1-2 keping asam keping BAHAN DITUMBUK LUMAT : 10 biji cili api 3cm kunyit hidup garam secukup rasa CARA MEMASAK : Satukan santan dengan semua bahan tumbuk , asam keping serta serai ke dalam periuk dan masak sampai kuah mendidih. Kacau kuah santan supaya tak pecah lemak . Kalau tak cukup kuah boleh ditambah santan lagi. Kemudian masukkan ikan talapia yang sudah dibersihkan dan dipotong 2 , masukkan garam secukup rasa dan biarkan kuah mendidih . Bila ikan sudah bertukar warna dan masak boleh la ditutup api dapur.

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win

1 comment:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI